Powiat Żuromiński przystąpił do rządowego programu ,,Wsparcie dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej w okresie epidemii COVID-19” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020.
Głównym celem programu jest zapobieganie i ograniczenie negatywnych skutków wystąpienia COVID-19 w obszarze pieczy zastępczej poprzez zaopatrzenie osób w systemie pieczy zastępczej w środki ochrony osobistej, a dzieci i młodzież w sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem do nauki zdalnej. Łączna kwota jaką uzyskuje Powiat Żuromiński wynosi 33 475,00 zł.
Program będzie realizowany w okresie wakacji przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żurominie, tak aby od września dzieci mogły rozpocząć naukę odpowiednio wyposażone. Rodziny zastępcze otrzymają wsparcie do bezpośredniej walki z koronawirusem poprzez zaopatrzenie w środki ochrony osobistej, w tym: maseczki, rękawiczki oraz płyny dezynfekcyjne.
Projekt jest współfinansowany z Unii Europejskiej, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z rezerwy ze środków współfinansowania krajowego, przekazywane samorządowi na podstawie umowy o dofinansowanie.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żurominie pozyskało z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie środki w kwocie 5.076,00 zł na realizację w 2020 roku programu oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie. Realizacja programu planowana jest od września. Adresatami programu będą sprawcy przemocy domowej:
samodzielnie zgłaszające się,
kierowane przez sąd, skazane za przestępstwo przeciwko rodzinie ze stwierdzeniem sprawstwa przemocy, korzystające z warunkowego zawieszenia wykonywania kary pozbawienia wolności,
kierowane przez organy ścigania objęte procedurą Niebieskiej Karty,
zobowiązane przez inne organy, instytucje i organizacje do uczestnictwa w programie.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żurominie dziękuje za nominację Powiatowemu Urzędowi Pracy oraz firmie REMEB. Wyzwanie przyjmujemy i do dalszej zabawy nominujemy:
POWIATOWE CENTRUM POMOCY RODZINIE W ŻUROMINIE W RAMACH PILOTAŻOWEGO PROGRAMU „AKTYWNY SAMORZĄD” W 2020 ROKU REALIZUJE NASTEPUJĄCE FORMY WSPARCIA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ:
Moduł I: likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową, w tym:
Obszar A – likwidacja bariery transportowej:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu,
Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu,
Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego,
Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu,
Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu kończyn górnych,
Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania,
Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku,
Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy,
Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności,
Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
Zadanie 1 - pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności i dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym,
Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności,
Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności,
Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne (co najmniej na III poziomie jakości), adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności,
Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu,
Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej tj. dziecka będącego pod opieką wnioskodawcy, przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką, adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, którzy są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka.
Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym poprzez dofinansowanie kosztów edukacji
Pomoc adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę:
w szkole policealnej,
w kolegium,
w szkole wyższej (studia pierwszego stopnia, drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, podyplomowe lub doktoranckie prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym / dziennym lub niestacjonarnym / wieczorowym / zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu), a także kosztów przewodu doktorskiego, otwartego poza studiami doktoranckimi.
W bieżącym roku wnioski o dofinansowanie w ramach pilotażowego programu „Aktywny samorząd” można składać drogą elektroniczną w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) – http://sow.pfron.org.pl
W dniu 29 listopada 2019 roku Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żurominie zorganizowało spotkanie dla przedstawicieli Miejskich i Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej, Zespołów Interdyscyplinarnych, Policji oraz Szpitala dotyczące możliwości realizacji programu korekcyjno – edukacyjnego dla sprawców przemocy i udzielania im wsparcia.
Spotkanie rozpoczęła Pani Danuta Przybył Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie od powitania zebranych i przedstawienia tematu wiodącego. Następnie głos zabrała Pani Jolanta Truszewska – pracownik Oddziału Polityki Społecznej w Delegaturze – Placówce Zamiejscowej w Ciechanowie, która omówiła możliwości pracy ze sprawcami w ramach programów korekcyjno – edukacyjnych i zachęciła wszystkich do włączenia się w realizację. Kolejno Pan Jarosław Aftyka – kurator zawodowy Sądu Rejonowego w Mławie przedstawił sposoby oddziaływania na sprawców przemoc w świetle obowiązujących przepisów prawnych. Na koniec Pani Magdalena Sawicka – radca prawny zapoznała zebranych z możliwością uzyskania pomocy w punktach pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwem i ich rodzinom finansowanych z Funduszu Sprawiedliwości. Spotkanie to miało na celu zacieśnienie współpracy i włączenie wszystkich jednostek i służb w realizację działań na rzecz sprawców przemocy i ich rodzin.